Nie daj sobą manipulować podczas zakupów

Wybory, jakich dokonujemy podczas zakupów tylko z pozoru stanowią nasze indywidualne decyzje. W gruncie rzeczy to powielane przez nasz szablony, według których działa psychika statystycznego klienta. Doskonale o tym wiedzą specjaliści od marketingu, którzy skrzętnie wykorzystują te okoliczności podczas budowania marki, konstruowania oferty oraz organizowania strefy sprzedażowej. A my, często zupełnie nieświadomi tej manipulacji, dokonujemy niekoniecznie rozsądnych zakupów.

Pułapki, w które wpadamy podczas zakupów

Tak naprawdę liczy się wszystko, co odbieramy każdym swoim zmysłem. Dlatego też profesjonalne sieci handlowe zatrudniają fachowców, którzy tworzą cały wizerunek firmy i stale wspierają sprzedaż działaniami marketingowymi.

Efekty ich pracy widzimy na zakupach. W takich sklepach nic nie jest dziełem przypadku ani też inwencji sprzedawcy. Kolory, oświetlenie, muzyka, zapach, to wszystko jest skrzętnie opracowaną koncepcją, która ma u klientów wywoływać konkretne emocje. Najważniejszy jednak jest sposób zaprezentowania towaru lub zalet proponowanej usługi.

W przypadku zakupów online ważny jest wygląd strony oraz łatwy proces dokonywania płatności. Jeśli strona jest zawiła i klient jest zmuszony założyć konto, zwykle rezygnuje z zakupu i szuka innej oferty. Z badań wynika, że to powody blisko 70% rezygnacji.

Strategie marketingowe to bardzo żywy twór, który wciąż się zmienia pod wpływem naszych preferencji. Prowadzone są na bieżąco badania zachowań konsumentów w określonych sytuacjach, zarówno w przypadku zakupów online, jak i stacjonarnych. Dzięki temu neuromarketing jest zawsze szyty na miarę, a fachowcy wiedzą, jak przyciągnąć pożądaną grupę docelową.

Co robić, aby nie poddać się tej manipulacji?

Oczywiście opisane działania mają wpływ na większość konsumentów, ale nie na wszystkich i nie w każdej sytuacji. Ponadto, istnieje też szereg narzędzi marketingowych, które są prawnie zakazane, np. przekaz podprogowy w reklamie. Dzięki temu te sprzedażowe manipulacje to bardziej sugestia, która ma nas prowadzić podczas zakupów, a to oznacza, że nie musimy się jej poddawać. Trzeba jedynie wytężyć ostrożność i zachować rozsądek.

Kilka spraw, które należy kontrolować:

  •         Ceny promocyjne. Każdą promocję należy dobrze sprawdzić. Czy nie ma dopisków z gwiazdką oraz czy faktycznie cena jest mniejsza. Tu wygrywa klient, który znał poprzednią cenę.
  •         Najwyższa i najniższa półka. Na wysokości wzroku umieszcza się artykuły, którym trzeba podnieść słupki sprzedaży, przy czym nie są to najkorzystniejsze propozycje dla klientów. Asortyment dobrej jakości, ale też w atrakcyjnej cenie, zwykle leży bardzo nisko albo wysoko. Warto tam zerkać i sięgać, chociaż to niewygodne.
  •         Kartka i długopis. Specjaliści od marketingu wiedzą, że przeciętny klient nie potrafi zapamiętać wszystkich cen i im więcej się przygląda, tym mocniej mieszają mu się wszystkie informacje. Kartka i długopis przydają się szczególnie podczas zakupów online, kiedy to skaczemy po stronach. Zapisanie nazwy firmy i cen danego towaru czy usługi, jaką oferuje to najlepszy sposób, aby nie dać się zakręcić i kupić korzystnie.
  •         Kupowanie kompulsywne. Wszystkie towary leżące wzdłuż kolejki do kasy i przy samej kasie to właśnie asortyment przeznaczony dla klientów kupujących kompulsywnie, czyli spontanicznie. Stojąc do kasy warto utrwalić w swojej głowie sygnał, że zakończyliśmy zakupy i nie sięgać po nie.

To kilka sprytnych sposobów, ale nadrzędna idea, która powinna przyświecać podczas zakupów to ustalony wcześniej plan. Jeśli chcemy kupić wyłącznie rzeczy, których potrzebujemy i które mają dobrą cenę i jakość, to po prostu trzymajmy się swoich założeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *